UUTTA JA VANHAA, YHDESSÄ JA ERIKSEEN

          Nyt on tullut vastaan niin paljon minulle uutta asiaa, että yksikään ikoni ei ole ehtinyt 
valmistua.Viimeisimpänä  aloituksena Ylienkeli Mikael kuultavin värein. Värikerroksia ja laseerauksia tulossa vielä lisää..

 

Mikael sai innoituksensa Prosopon-tyyliin maalatusta Suojelusenkelistä, joka sekin on pahasti kesken. Huttusen Sirkun opastuksella tätä maalattiin ja entiset opit heittivät kuperkeikkaa. Pigmenttejä ei ensimmäisissä kerroksissa saanut hiertää lainkaan, päinvastoin mitä karkeampi, sen parempi. 🙈 Myös kultaustapa oli uusi tuttavuus: liimaa, savea ja lämmintä vettä sekoitetaan ja siilataan. Tätä mömmöä levitetään melko paksulti kullattavalle alueelle, Kun savi on kuivunut, hiotaan hienolla ja vielä hienommalla hiomapaperilla, höngitään ja lasketaan kulta. Vot, siinä se!

Tätäkin ennen Lammin Panagiassa aloittamani bysanttilainen Hellyyden jumalanäiti vaatii vielä ainakin kasvojen ehostusta ja muutakin viimeistelyä.


Viimeisenä kuva kohokuviosta, jonka sain tehdä Turun Tuomiokirkkoon maalattavaan Jumalanäiti-ikoniin . Tämä ikoni on melko suuri, 40x50cm, ja tehdään ryhmätyönä. Lopullinen ikoni näyttää suunnilleen tältä, paitsi että Raijan tekemä kultaus on paljon kauniimpi!  Reliefiin piti yhdistää Ranskan lilja ja tuomiokirkon logo, tällaiseen ratkaisuus päädyin, kohokuvio on ikonin molemmissa ulkoreunoissa.



Maalaukset jatkuvat, milloin Salossa, milloin Naantalissa. Tai Loimaalla. Tai Tammelassa, jossa tosin yritän opastaa parhaan kykyni mukaan kahdeksaa innostunutta, taitavaa ja työhönsä keskittynyttä ikonimaalaria.

Vielä yksi oli unohtua! Triptyykki ilman kunnon pohjustusta, sen tilalla ainoastaan jänisliimaa ja kalkkimaalia. Maalaaminen oli haasteellista puun syiden takia, jotka eivät milloinkaan olleet oikeassa paikassa. Itselleni tästä tulee mieleen lähinnä koulun kasvio. 🙊



Antoisaa syksyä, hyviä maalauskelejä!


Kommentit